¿Cómo podemos potenciar el efecto de las metáforas en la Terapia de Aceptación y Compromiso?
La Terapia de Aceptación y Compromiso (ACT; Hayes, Strosahl y Wilson, 1999; Wilson y Luciano, 2002) utiliza las metáforas como una herramienta terapéutica central. A pesar de esto, hay escasez de investigación sobre los componentes de las metáforas que pueden maximizar el incremento de flexibilidad psicológica y el cambio conductual de los consultantes. Para remediar esta situación, el vínculo de ACT con la Teoría del Marco Relacional (RFT; Hayes, Barnes-Holmes y Roche, 2001) puede ayudar a establecer una línea de investigación que identifique dichos componentes y, de este modo, ayudar a mejorar la práctica clínica.
El equipo de investigación del Clink Lab, en colaboración con la Universidad de Almería y el Madrid Institute of Contextual Psychology, ha publicado recientemente un análogo experimental que avanza en esta dirección. La investigación supone un avance sobre un estudio básico en el que se identificó que la inclusión de propiedades físicas comunes en las analogías provocaba un incremento del juicio sobre su idoneidad (Ruiz y Luciano, 2015).
Concretamente, en el estudio que presentamos (Sierra, Ruiz, Flórez, Riaño-Hernández y Luciano, 2016) se ha analizado el efecto de incluir propiedades físicas comunes con la experiencia de malestar del participante y establecer un contexto explícito de valor personal en el contenido de una metáfora.
Se llevó a cabo un diseño factorial 2x2 donde se manipuló la presencia/ausencia de propiedades físicas comunes con el malestar y el establecimiento de un contexto de valor personal (denominadas funciones augmental apetitivas). Ochenta y tres participantes universitarios realizaron la tarea experimental cold-pressor consistente en sumergir la mano derecha en agua fría a una temperatura entre 4.5 y 5.5° C, lo que genera dolor intenso de manera temporal. Posteriormente, los participantes escucharon un audio donde se presentaba una metáfora en la que se manipulaban las variables independientes anteriormente mencionadas. Finalmente, los participantes realizaron de nuevo la tarea experimental.
Se utilizó la metáfora del pantano (Hayes et al., 1999) como base para la manipulación de las variables independientes. En todas las condiciones experimentales se pedía al participante que imaginara que debía cruzar un pantano. En la Condición A (propiedades físicas comunes y contexto explícito de valor), se pedía al participante que imaginara que el agua del pantano estaba muy fría (como en el cold-pressor) y en la otra orilla se encontraba lo más importante para él. En la Condición B (propiedades físicas comunes sin contexto explícito de valor), el agua del pantano también estaba muy fría, pero al otro lado de la orilla no había nada en especial. En la Condición C (no propiedades físicas comunes y contexto explícito de valor), el agua del pantano estaba muy sucia, pero en la otra orilla estaba lo más importante para él. Finalmente, en la Condición D (no propiedades físicas comunes y sin contexto explícito de valor), el agua estaba muy sucia y en la otra orilla no había nada en especial.
Los resultados mostraron que incluir propiedades físicas comunes con el malestar experimentado por el participante en la tarea experimental (cruzar un pantano con agua fría versus cruzar un pantano con agua sucia) incrementó el efecto de la metáfora. En otras palabras, los participantes conseguían mantener la mano sumergida en el agua fría durante más tiempo cuando la metáfora indicaba que el agua del pantano estaba muy fría. Asimismo, la introducción de un contexto explícito de valor personal (encontrar lo más importante al otro lado del pantano versus encontrar lo mismo que en la orilla inicial) mostró un efecto similar en la tolerancia al dolor de los participantes. La inclusión de ambos componentes en la metáfora tuvo un efecto aditivo sobre su eficacia.
Implicaciones prácticas de los hallazgos experimentales
La realización de este tipo de investigaciones es importante porque permite proponer y validar algunas recomendaciones para el uso de las metáforas en ACT. Concretamente, a la luz del presente estudio, el terapeuta haría bien en tener en cuenta lo siguiente:
- Incluir componentes físicos en la metáfora similares al malestar que experimenta el cliente. Por ejemplo, si el cliente tiene la sensación de estar atrapado, la metáfora del hombre en el hoyo podría ser especialmente útil (Hayes et al., 1999; Wilson y Luciano, 2002). En cambio, si el cliente tiene ataques de pánico caracterizados por hiperventilación, la metáfora de las arenas movedizas podría ser más adecuada por cuanto la consecuencia de hundirse es la asfixia (Hayes et al., 1999). Finalmente, para un cliente con fobia social que se queda encerrado en casa para no experimentar ansiedad, la metáfora de la tortuga (Wilson y Luciano, 2002) podría resultar más útil.
- Establecer un contexto de valor personal en la metáfora que motive al cliente a hacer hueco al malestar. Numerosas metáforas en ACT se utilizan para que el cliente caiga en la cuenta de que, en determinadas situaciones, es mejor hacer hueco al malestar y no luchar con él. Según los resultados de este estudio, para amplificar el efecto de la metáfora, el terapeuta debería incorporar un contexto de valor explícito (por ejemplo, pidiendo al cliente que imagine las consecuencias negativas en cuanto a lo que es importante para él de luchar con el malestar e imaginar las consecuencias positivas de hacerle hueco.
Enlaces de interés
Aquí puede descargar el artículo completo: Sierra, M. A., Ruiz, F. J., Flórez, C. L., Riaño-Hernández, D., & Luciano, C. (2016). The role of common physical properties and augmental functions in metaphor effect. International Journey of Psychology and Psychological Therapy, 16, 265-279.
Aquí puede descargar la presentación del estudio realizada en la 14th World Conference of the Association for Contextual Behavioral Science realizada en junio de 2016 en Seattle, Washington, Estados Unidos. Descargar The role of common physical properties and augmental functions in metaphor effect
Referencias
Hayes, S. C., Barnes-Holmes, D., & Roche, B. (2001). Relational Frame Theory. A post-Skinnerian account of human language and cognition. New York: Kluwer Academic.
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999). Acceptance and Commitment Therapy: An experiential approach to behavior change. New York: Guilford Press.
Ruiz, F. J., & Luciano, C. (2015). Common physical properties among relational networks improve analogy aptness. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 103, 498-510. doi:10.1002/jeab.147.
Sierra, M. A., Ruiz, F. J., Flórez, C. L., Riaño-Hernández, D., & Luciano, C. (2016). The role of common physical properties and augmental functions in metaphor effect. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 16, 265-279.
Wilson, K. G., & Luciano, C. (2002). Terapia de Aceptación y Compromiso: Un Tratamiento conductual orientado a los valores [Acceptance and Commitment Therapy: A behavioral therapy oriented to values]. Madrid: Pirámide.
How can we increase the effect of metaphors in Acceptance and Commitment Therapy?
Acceptance and Commitment Therapy (ACT; Hayes, Strosahl, & Wilson, 1999; Wilson & Luciano, 2002) uses metaphor as a core therapeutic tool. However, there is scarce research about the components of metaphors that might maximize the promotion of psychological flexibility and behavioral change. To advance in this direction, the link between ACT and Relational Frame Theory (RFT; Hayes, Barnes-Holmes & Roche, 2001) might help to establish a research line that could identify those components and, therefore, help to improve the clinical practice.
The Clinik Lab’s research team, in collaboration with Universidad de Almería and the Madrid Institute of Contextual Psychology, has recently published an experimental analog study that advances in this direction. The research is an advance and extension of a basic RFT study in which it was identified that the inclusion of common physical properties on analogies provoked an increase in their aptness judgment (Ruiz & Luciano, 2015).
Specifically, the study we present here (Sierra, Ruiz, Flórez, Riaño-Hernández, & Luciano, 2016) analyzed the effect of including common physical properties with the participant’s experience and establishing an explicit context of personal value on the metaphor content.
A 2x2 factorial design was conducted in which it was manipulated the presence/absence of common physical properties with the participants’ discomfort and the establishment of a personal valued context (namely, appetitive augmental functions). Eighty-three university participants performed an experimental task called cold-pressor that consists on submerging the right hand in cold water among 4.5 and 5.5°C, which causes intense pain temporarily. Subsequently, the participants listened to an audio where a metaphor was presented in which the independent variables previously mentioned were manipulated. Finally, participants performed the experimental task again.
The swamp metaphor (Hayes et al., 1999) was used as the base for the manipulation of the independent variables. In each experimental condition, the participant was asked to imagine she should cross a swamp. In Condition A (common physical properties and explicit valued context), the participant was asked to imagine the water on the swamp was very cold (as the cold-pressor) and on the other side was the most important thing for her. In Condition B (common physical properties without explicit valued context), the water of the swamp was also very cold, but on the other side of the swamp there was nothing special. In Condition C (no common physical properties and explicit valued context), the water of the swamp was very dirty, but on the other side was the most important thing for the participant. Finally, in Condition D (no common physical properties and without explicit valued context) the water was very dirty and on the other side of the swamp there was nothing special.
The results showed that including common physical properties with the discomfort experienced by the participant on the experimental task (crossing a swamp with cold water vs. crossing a swamp with dirty water) increased the metaphor effect. In other words, the participants managed to keep their hands submerged on the cold water for longer time. Likewise, the introduction of an explicit context of personal values (finding the most important thing on the other side of the swamp vs. finding nothing special) showed a similar effect on the participants’ pain tolerance. The inclusion of both components on the metaphor had an additive effect on pain tolerance.
Practical implications of the experimental findings
Conducting this kind of research is important because it allows proposing and validating some recommendations for the use of metaphor in ACT. Specifically, in the light of the present study, the therapist would want to take into account the following guidelines:
- Include psychical components in the metaphor similar to the discomfort experienced by the client. For instance, if the client has the sensation of being trapped, the metaphor of the man in the hole might be particularly useful (Hayes et al., 1999; Wilson & Luciano, 2002). On the other hand, if the client has panic attacks characterized by hyperventilation, the quicksand’s metaphor might be more appropriate (Hayes et al., 1999). Finally, for a client with social phobia who is isolated at home to avoid experiencing anxiety, the turtle metaphor (Wilson & Luciano, 2002) could be more useful.
- Establish a personal valued context on the metaphor that motivates the client to make room to the discomfort. Many metaphors in ACT are used to make the client realize that, in some situations, it is better to make room for the discomfort and not fight with it. According to the results of this study, the therapist should incorporate an explicit valued context to amplify the effect of the metaphor (e.g., asking the client to imagine the negative consequences regarding what is important to him of fighting with the discomfort and imagine the positive consequences of making room for it).
Links of interest
You can download the full article here: Sierra, M. A., Ruiz, F. J., Flórez, C. L., Riaño-Hernández, D., & Luciano, C. (2016). The role of common physical properties and augmental functions in metaphor effect. International Journey of Psychology and Psychological Therapy, 16, 265-279.
Here you can download the slideshow for this study’s presentation on the 14th World Conference of the Association for Contextual Behavioral Science celebrated on June 2016 in Seattle, Washington, United States of America. Descargar The role of common physical properties and augmental functions in metaphor effect.
References
Hayes, S. C., Barnes-Holmes, D., & Roche, B. (2001). Relational Frame Theory. A post-Skinnerian account of human language and cognition. New York: Kluwer Academic.
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999). Acceptance and Commitment Therapy: An experiential approach to behavior change. New York: Guilford Press.
Ruiz, F. J., & Luciano, C. (2015). Common physical properties among relational networks improve analogy aptness. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 103, 498-510. doi:10.1002/jeab.147.
Sierra, M. A., Ruiz, F. J., Flórez, C. L., Riaño-Hernández, D., & Luciano, C. (2016). The role of common physical properties and augmental functions in metaphor effect. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 16, 265-279.
Wilson, K. G., & Luciano, C. (2002). Terapia de Aceptación y Compromiso: Un Tratamiento conductual orientado a los valores [Acceptance and Commitment Therapy: A behavioral therapy oriented to values]. Madrid: Pirámide.